Ha megkeresnél egy 100 éves indiai gurut, aki már 80 éve barlangban él, és megkérdeznéd, hogy hallott-e már az IKEÁ-ról, minden bizonnyal bőszen bólogatni kezdene. Ha mégsem, akkor elmondhatnád neki, hogy egy híres, svéd bútorokat gyártó cégről van szó és itthon, Európában szinte mindenki otthonában megtalálható valamelyik IKEA bútordarab.
A Bútormagazinon a bútorok evolúciója révén érintőlegesen már említettük az IKEA áruházat. Arra azonban nem tértünk ki, hogy mitől lettek ilyen sikeresek, és hogyan alakult ki az egész IKEA-őrület. Ahhoz, hogy meg tudjuk válaszolni őket, vissza kell ugranunk jó pár évtizedet, egészen a kezdetekig.
Hogyan alakult ki az IKEA?
Az alapító fiatal évei
Az IKEA későbbi atyaúristene, Ingvar Feodor Kamprad 1926. március 30-án született a svédországi Småland tartományban. Fiatalkorát az Agunnaryd faluhoz közeli, Elmtaryd farmon töltötte. Az ifjú Kamprad már 5 éves korában elkezdte az üzleti pályafutását. Ekkor még leginkább gyufában és különböző csecsebecsékben utazott, de ez alapozta meg a későbbiekben azt a kitartást és pénzügyi szakértelmet, ami élete végéig jellemezte.
1943-ban, az akkor még csak 17 éves Kampradot édesapja megjutalmazta egy kisebb összeggel, amiért diszlexiája ellenére jól teljesített az iskolában. Kamprad pedig az így kapott pénzből megalapította IKEA nevű vállalkozását.
Megszületik az IKEA
Az IKEA mozaikszó az alapító vezeték-és keresztnevének kezdőbetűire – Ingvar Kamprad – és lakhelyére, vagyis Elmtaryd-ra és Agunnaryd-ra utal.
Két évvel az IKEA indulása után Kamprad egy kissé kiszuperált tejesfurgont használt arra, hogy különböző portékáit értékesíteni tudja. Kezdetekben csupán olyan ajándéktárgyakat szállított, mint például a toll, az óra és az ékszer, ugyanis a bútor mint termék csak 1948-ban jelent meg a kínálatában.
1951-ben a marketing területén is nagy durranás történt, Kamprad ugyanis ekkor dobta piacra a ma is ismert IKEA katalógusát. Az alapító azonban érezte, hogy az embereknek még ennél is többre van szüksége ahhoz, hogy végleg elköteleződjenek az IKEA mellett, ezért 1953-ban megnyitota első bemutatótermét. A potenciális vásárlók immár nem csak két dimenzióban, hanem teljesen valójában láthatták és megérinthették a bútorokat, így jóval könnyebben magukénak érezhették őket.
Azonban mivel Kamprad alacsony áron vásárolta fel a helyi gyártók bútorait, 1956-ban a versenytársak nyomására bojkottálták az IKEÁ-t. Végül ez a bojkott késztette Kampardot arra, hogy a gyártást ezután valahogy „házon belül” oldja meg.
Az innovációknak köszönhetően a vásárlás felpörgött és Kamprad kidolgozott egy forradalmian új tervet, hogy még könnyebbé tegye a szállítást. Így jöttek létre a ma is ismert és használt lapraszerelt bútorok. A koncepció az volt, hogy egyszerű, megfizethető, és könnyedén szállítható darabokat hozzon létre, amelyeket az IKEA saját maga tervez, gyárt és értékesít.
1958-ban végül megnyílt az első IKEA áruház Svédországban, ezzel pedig megkezdődött az IKEA, mint legenda története.
Étterem és terjeszkedés
Az svéd áruházlánc 1960-ban nyitotta meg első éttermét Almhult-ban. A büfék manapság világszerte minden áruházban megtalálhatóak, és többek között olyan hazai ínyencségeket árulnak barátságos áron, mint a svéd húsgolyó barnamártással és áfonyalekvárral.
A 60-as, 70-es években az áruházlánc megkezdte a globális terjeszkedését. Először az északi országok, Norvégia és Dánia fővárosában tarolt, majd 1975-ben megérkezett a tengerentúlra Ausztráliába is.
2017. novemberétől az IKEA már 49 országban 415 üzletettel rendelkezett, a 2016-os pénzügyi év végéig pedig összesen 36.400.000.000 euró értékű árut adtak el, Kampard pedig a világ egyik leggazdagabb embere lett.
Az alapító 2018. január 27-én hunyt el, 91 éves korában. Hatalmas vagyona ellenére végig hírhedt maradt közvetlenségéről és puritán életmódjáról. Az alkalmazottait kollégáinak nevezte, egy régi Volvót vezetett, ezenkívül amikor csak tehette, turistaosztályon utazott és olcsó szállodákban szállt meg. Kerülte a reflektorfényt és a hírnevet, így sohasem adott interjút. Kampard sikerét sokan annak tulajdonítják, hogy szó szerint percre pontosan beosztotta az életét.
Az IKEA bútorok
Ha a kezedbe veszed a svéd áruház katalógusát, észreveheted, hogy a kínálatban szó szerint tényleg minden megtalálható. Ezek a bútorok nem követik, hanem diktálják a trendet, így mindig a konkurencia előtt vannak egy lépéssel.
Az utóbbi évek trendje alapján a skandináv lakberendezés továbbra is nagyon népszerű, így a letisztult formavilágú, egyszerű, természetes hatású matt bútorok kerültek előtérbe.
De mitől olyan sikeresek?
Lehet szeretni, vagy nem szeretni az IKEÁ-t, de az biztos, hogy mindig innovatívan gondolkoztak. A lapraszerelt bútorok már az 50-es években megjelentek, mint ahogyan a katalógus, vagy a bemutatóterem is tőlük ered. Az étterem pedig szintén korszakalkotó volt a maga idejében.
Mindemellett az IKEA felépített egy brandet. A funkcionális, bárki számára könnyen beszerezhető, egyszerű mégis elegáns bútorok védjegyévé vált. Ha valaki azt mondja, ikeás bútort vásároltam, mindenki tudja, milyenre gondolt.
Ezenkívül a brandhez jól integrálták a környezetkímélő gyártástechnológiát is, így az ökotudatos északiak és nyugat-európaiak rendkívül jól tudnak a márkával azonosulni. Persze ahhoz, hogy ez létrejöhessen rengeteg minden kellett: zseniális érzék, kitartás, tudatosság és szó szerint egy egész élet munkája.
Ha azon kapod magad, hogy illik rád a leírás és 5 évesen már te voltál a legjobb kereskedő az osztályban, továbbá életed minden percét beosztod, ne habozz. Ki tudja, lehet hogy te leszel a következő Ingvar Feodor Kamprad…